Hej alla vårdnadshavare och välkomna tillbaka efter alla jul och nyårshelger!
Vi har rivstartat i januari och redan påbörjat terminens undervisning i temat "vatten".
Vi passade på när snön ännu låg på marken och isen på vattenpölarna (och i frysen) att prata om vad snö o is var och hur det kändes. Var den varm eller kall? Var tar isen och snön vägen när det blir varmt?
Vi tittade på och kände efter hur olika varmt och kallt vatten känns i en flaska och i vattenkranen, där färgerna röd betyder varmt och blå betyder kallt.
Vattenbordet har plockats fram och barnen har lekt, öst, skvätt och plaskat. Vi frös in vatten till isbitar som vi provade att lägga i vattnet. -Vad händer med isen?
Senaste tiden har vi lyssnat på olika vattenljud och barnen har rört sig till dessa med hjälp av ett blått tyg för att förstärka rörelserna i vattnet. (Vågor, vattenfall, regn, skyfall....)
Terminen fortsätter med vattentemat och vi har i vår utvecklingsplan planerat för bla detta:
Knyttet ska dramatisera vattnets olika flöden och ljud. Vi kommer att utforska snö och is genom att känna, smaka och titta på de olika formerna fast och flytande. Framåt våren kommer vi besöka stranden och havet för att utforska vad som finns i havet. Vi kommer titta i faktaböcker tillsammans om vad som finns i havet samt skapa ett hav genom estetisk lärprocess där barnen kommer få jobba med olika material och tekniker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar